نکات مهم در مورد نصب سیمها و سایر اتصالات ارتودنسی ثابت

پس از نصب وسایل ارتودنسی از گاز زدن هر نوع مواد غذائی بپرهیزید. غذاهای سخت به سیمها و سایر وسایل ارتودنسی صدمه رسانده و احتمال جدایی آنها از دندان وجود دارد. این مسئله موجب افزایش طول درمان شده و گاهی اوقات منجر به حرکات دندانی نا مطلوب می گردد. گاز زدن شکلات ( تافی ) ،آبنبات ، آدامس با روکش قندی به هر میزان که باشد ممنوع است. در صورت تمایل به خوردن سیب ، هویج (یا میوه های نظیر آنها)، پیتزا ،ساندویچ و … ابتدا آنها را با کارد به قطعات کوچک تقسیم نمائید، و سپس آنها را بجوید. از گاز زدن هر نوع غذایی بپرهیزید.

بعد از صرف هر وعده غذا و یا پس از استفاده از هر گونه مواد غذایی حداقل به مدت 15 دقیقه مسواک بزنید ، پس از مسواک زدن ، دندانها و وسایل ارتودنسی را با دقت کنترل کنید. کوتاهی در تمیز کردن دندانها موجب تورم و خونریزی لثه ها می شود در این صورت باید بهتر و محکمتر مسواک زد، پس از چند روز لثه ها به حالت طبیعی خود برمیگردند. ادامه بی توجهی در نواحی مذکور منجربه ایجاد پوسیدگی خواهد شد.

چند ساعت پس از نصب وسایل بر روی دندان اغلب دندانها حساس و دردناک می گردند. این درد پس از گذشت چند روز بر طرف می شود. استفاده از استامینوفن می تواند ناراحتی شما را کاهش دهد. پس از چند روز از شروع درمان، معمولا” بخاطر عدم تطابق لبها و گونه ها با وسایل نصب شده بر روی دندانها امکان بروز زخم بر روی مخاط گونه ها و لبها وجود دارد. قرار دادن مقداری موم نرم بر روی وسایل نصب شده بر روی دندانها موجب رفع تحریک و تسکین درد خواهد شد.
هر شش ماه یکبار برای کنترل و معاینه دندانهای خود به دندانپزشک مراجعه نمائید. دندانپزشک شما می تواند اغلب سطوح دندانی شما را ترمیم نماید. از دستکاری وسایل ارتودنسی با دست یا هر وسیله دیگر اجتناب نمائید. دندانهای دو فک را محکم بهم فشار ندهید و از ساییدن آنها به یکدیگر خودداری کنید. تمام وسایلی را که بر روی هر یک از دندانهایتان قرار داده شده ، هر روز بوسیله انگشت کنترل کنید، تا مطمئن شوید که از روی دندانهایتان جدا نشده است، هنگامیکه یکی از وسایل از روی دندان جدا ( لق ) شده باشد، با ما تماس گرفته و مشکل خود را عنوان کنید. در صورتی که سیم اصلی بشکند، جهت تعیین وقت معاینه با ماتماس بگیرید. اگر امکان مراجعه به ما برای شما وجود ندارد، به وسیله ناخن گیر سیم را قطع نموده و مقداری موم بر روی آن قرار دهید تا به بافتهای دهان آسیب نرساند .

در هنگام بروز تبخال با ما تماس گرفته و وقت قبلی خود را تا بهبودی کامل به تعویق بیندازید.

بهداشت دهان و دندان

اطلاعات بیشتر

موارد اورژانس

اطلاعات بیشتر